Разработано jtemplate модули Joomla

 
 

Освіта і децентралізація: польський досвід

Одне з питань, яке хвилює мешканців потенційних громад, – що буде зі школами. Про те, як може працювати система освіти – на прикладі польського досвіду.

 

Повноваження гміни (громади)

«Гміна повністю відповідає за дошкільну та базову освітою – до 8 класу, займається і обліком дітей, які здобувають загальну середню освіту, – розповідає заступник начальника управління департаменту освіти і науки ЗОДА Валентина Хіврич, яка була учасницею навчального візиту до Польщі в рамках програми «U-LEAD з Європою» для освітян Запорізької області.

На гміну покладено обов’язок забезпечення довозу учнів до шкіл. Для цього використовують власні шкільні автобуси або часто наймають транспорт у перевізників, бо економічно це вигідніше (не потрібно оплачувати весь робочий день водія). Винаймають транспорт для перевезення дітей з особливими потребами.

Гміна займається розвитком дітей і дбає про те, щоб у учнів був зайнятий весь день. Група подовженого дня працює ще до початку уроків. Це пов’язано з підвозом дітей до школи – щоб діти не були без нагляду.

Багато приділяють уваги спортивному та культурному розвитку дітей.

Гміна забезпечує організацію харчування в школах, але не завжди воно буває безкоштовне. Проте кожна гміна може це питання вирішувати по-різному».

Наприклад харчування дітей в школах (причому всіх дітей на сьогодні, раніше – тільки дітей з бідних родин) відбувається за рахунок гміни. Батьки доплачують кілька злотих на місяць – тільки вартість продуктів. При цьому кухні є не у всіх школах. У Загужі організовано 2 центральні кухні, які забезпечують харчуванням всі школи.

 

Вартість освіти

Базова освіта безкоштовна, але підручники в деяких гмінах можуть купувати батьки. Причому вчитель може обирати підручники або взагалі ними не користуватися. Навчальні програми розробляє міністерство, але вчитель не зобов’язаний працювати саме за ними.

У Польщі опікуються якістю освіти. Зважаючи, як обов’язкове навчання до 18 років, важливо, щоб діти мали змогу здобувати освіту після закінчення базової школи.

 

Дошкільна освіта

«Дошкільна освіту в Польщі від 3-х до 6 років, причому 5 годин безкоштовно для батьків, за весь інший час  – по 1 злотому.

У Польщі також є нестача дошкільних закладів, ми побачили, що групи переповнені, дитячі садочки добудовуються, – продовжує Валентина Хіврич. –  Жінки перебувають у декретній відпустці протягом року. Але за мамою зберігається місце роботи, але їй ніхто не платить.

А в іншій гміни добудували приміщення і з двох років там можуть перебувати діти, але це вже платно, бо держава забезпечує садками від 3 до 6».

 

Робота вчителів

У Польщі є декілька рівнів педагогічної кваліфікації. Вчитель-стажер – перший рівень. Після закінчення інституту молодий вчитель стає стажером. До нього директор прикріплює куратора, якому надають невеличку надбавку за таку опіку. Стажер працює один рік, після цього спеціальна комісія вирішує, чи переходить він на інший рівент, чин і. Якщо так, то з учителем укладають контракт, за яким він працює 2,9 місяців, складає іспит, а тоді спеціальна комісія від гміни вирішує майбутній статус цього вчителя. Подальший рівень – «іменований», тобто штатний вчитель. Вчитель, якого взяли до штату школи, отримує суттєву надбавку до зарплатні.

Рівень почесного вчителя можна заслужити через кілька років роботи і певних досягнень. «Присудженням» такого рівня займається комісія на рівні воєводства (області).

У вчителів немає обов’язково підвищення кваліфікації. У центрі підвищення кваліфікації нам розказували, що підвищують трьома напрямками - отримання другої спеціальності (за 2 семестри одного року), підвищення кваліфікації за спеціальністю, через методичну роботу.

«Після того як став вчителем, стає так би мовити «непрікасаємим», – розповідає заступник начальника управління департаменту освіти і науки ЗОДА. – Як сказав один директор, я ніякого впливу на нього не маю. Звільнити можу, тільки якщо він в нетверезому вигляді лежатиме на робочому місці. Хіба що кураторій (на зразок нашої облдержадміністрації), якій відповідає за якість, за результативність має якийсь вплив. Якщо надійшла скарга на вчителя, то кураторій буде перевіряти: дивитися документи, бути присутнім на уроках.

За польським законодавством, учитель може взяти відпустку на 1 рік на підтримку здоров’я.

Проблема залучення молодих вчителів у село у Польщі не стоїть так гостро, як в Україні. Освітяни самі повертаються за міста, бо в таких районах є робота і створені сприятливі умови для життя. До того ж проблеми з кадрами немає, бо існує система резерву».

 

Фінансування

 «Освіта в гміні обходиться 15 млн злотів на рік, державна субвенція - 9 млн. Інше фінансування надходить з місцевого бюджету. Обсяг освітньої субвенції на 1 учня становить 6-10 тисяч злотих на рік, –  розповідає бурмістр міста і гміни Загуж Ернест Новак.

Освітні субвенції спрямовуються не тільки на зарплати вчителів, а й витрачаються на фінансування всієї освіти.

Якщо б гроші від освітньої субвенції залишилися, гміна могла б їх витратити на інші цілі. Але кожна гміна прагне зробити якнайбільше шкіл. Якщо ми хочемо ліквідувати в селі якусь школу або обмежити, то це викличе соціальне невдоволення. Економіка в цьому випадку вторинна, важливіший соціальний настрій».

«Залучення додаткових коштів з різних фондів покладено на директорів. Тому директором може бути не обов’язково людина за педагогічною освітою, він  - менеджер, економіст, який розуміється в розвитку навчального закладу. І вибиратися він може будь-скільки разів, вибори раз на 4 роки. Нам в закон заклали не більше двох термінів по 6 років, – пояснює Валентина Хіврич. – При цьому призначення директорів шкіл вимагає проведення конкурсу».

 

Чи залишаються школи в селах?

На початок децентралізації у гміні Загуж з кількістю населення 14 тисяч жителів були 9 шкіл плюс філії. Потім прийняли рішення ліквідувати філії, бо вважаємо ефективнішим підготувати одне приміщення, – розповідає Ернест Новак.

На сьогодні в Загужі близько 1300 учнів, 170 учителів, 2 гімназії (ІІ ступеню), 8 початкових шкіл (І ступеню), 4 дитячих садка некомунальної власності і 1 комунальний, 1 яслі. Виходили із розрахунку, що наповнюваність класів має бути не менше 25 учнів. Бо кожна школа вимагає чималих витрат».  Проте питання про закриття чи обмеження шкіл вирішуються тільки мешканцями гміни.

«Були в одній гміні, де було 8 шкіл, а залишилось 2. Всі інші вони позакривали. Ті, що залишили, оснащені. Десь залишили початкову школу, десь базову – в залежності від реальної потреби. У місті Щирк, наприклад, було 4 школи, після оптимізації залишилися 2. В одній будівлі зробили готель для туристів, причому так вирішила гміна після громадських обговорень», – зауважує Валентина Хіврич.


Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla

Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla

Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla