Разработано jtemplate модули Joomla

 
 

Кому страшна оптимізація шкіл?

6 червня було прийнято рішення про ліквідацію двох закладів освіти І-ІІ ступеню (з 1 по 9 класи) у Великій Білозерці, що викликало обурення людей і деяких депутатів різних рівнів рад. Організовані мітинги, публікації в соціальних мережах і на сайтах — багато емоцій, але мало економічних і соціальних розрахунків.

 

 

Мітинг незгодних

В інтернеті поширено відеозапис зйомки мітингу незгодних із закриттям шкіл. Далі — цитати учасників.

Цій школі 130 років. Наші предки вчилися тут по чотири класи. Строїлась ще при царю, і ніхто не думав її закривати. Я вчився в цій школі 8 класів, - висловлюється літній чоловік, до якого звертаються “Вітя”. — Наші хазяїва — директор, завуч і завхоз. Вони содержать зданіє. Раніше в цій школі вчилися 80 дітей, потім 160, було і 120. Народжуваність зменшується, потому що к власті такі прийшли. Привели до того, що люди не хочуть рождать дітей.

Є кошти на будівництво майданчику для дітей, а на зарплату техперсоналу не вистачає 75 тис. Це — вбивство нашого села. Найближчі школи через 1,5 і 3 кілометри, — висловлюється жінка. — Пусть они не будут в высшую школу идти, но зато полноценные вырастут, — пояснює.

У цій школі навчають 84 дитини, працюють 15 вчителів — їх переводять в іншу школу, але зі мною ніхто не спілкувався, просто подзвонили. А з 1 вересня батьки збиралися писати заяви, щоб діти йшли в цю школу.

Це не всі наші діти, це ті, які зараз в лагері. Діти, вам подобається в цій школі? Кормили добре вас? — звертається жінка до школярів, які сидять рядком на цьому мітингу. — У відповідь діти: “Так”, а через кілька хвилин вишикуються кілька перед камерою: “Тут нас кормят даже лучше чем дома”.

І на завершення — активістка: “Спасибо вашей съемке. Теперь вопросы можно задавать Батраку или министру освиты?”

Це  стисло з відеозапису організованої зйомки. Був і список з підписами незгодних з позицією влади щодо шкіл. Але, як виявилось, не всі розбирались у ситуації.

 До мене прийшла моя колишня вчителька. Каже: “В цій школі вчилася твоя мати, ти, підпиши”. Я навіть не читала. Підписала, бо нібито ж порядна людина, я її давно знаю. А вже потім виявилось, за що підписувались. Я після цього навіть до неї пішла висказатися, — розповідає одна з підписантів.

 

Поточна ситуація

У Великобілозерській об'єднаній територіальній громаді навчається 775 дітей у 7 школах. Сільрадою на сесії прийнято рішення про ліквідацію двох шкіл І-ІІ ступеню у Великій Білозірці  №4 і №6. Одна з них розміщувалась у старій будівлі, яка на сьогодні в аварійному стані, інша  у колишньому гуртожитку, де не було спортзалу. В обох школах відсутні і їдальні — харчування організовували за межами закладів. Між цими школами на відстані 1,3 км від однієї, 3 км від іншої розташований навчально-виховний комплекс №1 — це типова будівля школи, де вже навчаються 299 дітей і до якої, за словами голови Великобілозерської ОТГ Ігора Батрака, запропонували перейти із закладів, що ліквідуються, 130 учням і 49 працівникам (30 з яких - вчителі). Частина батьків і педпрацівників вже подали заяви на перехід до нової школи, інші намагаються добитися своєї справедливості, а деякі батьки, за словами жителів, вже й встигли передумали переводити дітей, побоюючись втратити роботу.

 

Чому є сенс в оптимізації шкіл?

 Цього року у громаді 80 першокласників, з них 32 вже йдуть до 1-ї школи, і там вже буде два 1-х класи. 48 дітей  на інші школи. Це ще два класи, а у нас залишаються ще чотири школи,  пояснює голова громади.  За логікою має бути три наповнені школи, у які ми будемо вкладати кошти. Ми розпиляємось поки на п'ять. Ремонти тільки в перших класах п'яти шкіл нам обійдуться в 500 тисяч, але треба ж зробити ще і ремонт в інших навчальних комнатах, туалетах, їдальні. І так кожного року.

І це тільки про ремонти.

На утримання одного учня держава виділяє в середньому 23,6 тисяч гривень. У школі №1 собівартість утримання однієї дитини — 17,4 тис. А в школах, які ми закриваємо, це 28,6 та 26,5 тисяч гривень. Тобто одні діти фінансують інших замість того, щоб самим отримувати кращі умови навчання — мати краще обладнання, вчити додатково іноземні мови...

 

Експертне пояснення

Державним бюджетом України передбачено два джерела фінансування освіти в ОТГ – освітня субвенція та додаткова дотація, — пояснює Тетяна Бордюг, радник з питань надання муніципальних послуг Запорізького Центру розвитку місцевого самоврядування, створеного за підтрики Програми “U-LEAD з Європою” та Мінрегіону України. — З 2018 року освітня субвенція розраховується по-новому: запроваджено формулу, яка враховує такі показники, як кількість учнів, розрахункову наповнюваність класів, кількість навчальних годин учителя. При цьому розрахункова наповнюваність класів вираховується за спеціальною таблицею, яка базується на таких показниках, як відсоток сільського населення в ОТГ та щільність учнів на квадратний кілометр площі. Тому формула дає абсолютно індивідуальні показники для кожної громади, однак важливо пам’ятати – чим більше учнів, тим більша освітня субвенція буде надана ОТГ і навпаки. Малокомплектні школи не матимуть повного покриття витрат на педагогічний персонал від держави і покриття таких витрат повністю ляже на місцевий бюджет.

Додаткова дотація направляється на ті видатки середньої освіти, які не фінансуються за рахунок освітньої субвенції, зокрема включає витрати на заробітну плату непедагогічного персоналу – адміністративних, технічних працівників. При цьому потрібно зазначити, що дотація не розподіляється на ОТГ напряму згідно «твердої» формули, вона надходить на рівень обласного бюджету, розподіляється обласною державною адміністрацією та затверджується рішенням про обласний бюджет. Тобто фінансування цієї частини витрат з державного бюджету не залежить від бажань чи можливостей ОТГ. Якщо витрати на заробітну плату непедагогічного персоналу в повному обсязі не будуть покриті дотацією, кошти доведеться знову ж таки шукати громаді, відриваючи їх від нагальних потреб: медичної сфери, потреб ЖКГ, інфраструктури, розвитку тощо. Або ж таки приймати рішення про оптимізацію своєї освітньої мережі виходячи з можливостей, раціонального витрачання ресурсу та здорового глузду.

 

Позбавлення комунікацій

Субвенція на освіту покриває оплату праці вчителів, але при цьому має бути оптимальна наповнюваність класів.

В початковій школі вчаться в одному класі 2 учні, в іншому — 4, - розповідає вчителька. Часто такі класи об'єднують і проводять спільні заняття”.

Які знання діти при такому підході здобувають? — обурюється Ігор Батрак. — І взагалі це ненормальна практика — діти позбавлені спілкування з однолітками. Про яку соціалізацію йде мова? Як далі ці діти будуть відчувати себе у суспільстві, якщо вони обмежені в комунікаціях? Про яке виховання школою йде мова?

Окрім того, нам відома й давні поширена в селах практика, коли кілька дітей записуються в одну школу, а вже 5 вересня переходять в іншу. Це робиться, щоб відкрити класи і забезпечити навантаження вчителю. Такого не буде”.

 

Економічна складова

Але оплата роботи вчителів — це лише частина витрат. Утримання будівель двох шкіл, які ліквідують, обійдеться бюджету громади в 2,5 млн грн. “За ці гроші ми можемо вчителів іноземної мови запросити, спортивних тренерів, щоб діти розвивались. Треба наперед дивитися. За зекономлені кошти можемо облаштувати школи сучасним обладнанням. Та й тим самим дітям потрібно і воду нормальну пити, і дороги, і майданчики... Чому батьки про це не думають?!

Але я розумію батьків, і мені шкода закривати ці школи, але це необхідно. І зараз нам треба зробити все, щоб діти вчилися в кращих умовах, щоб побачили, навіщо ми пішли на такий крок”, — підсумовує голова Великобілозерської ОТГ Ігор Батрак.


Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla

Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla

Loading...

Разработано jtemplate модули Joomla